fbpx

Som du måske ved, har Instagram siden maj testet skjulte likes på udvalgte Instagram konti. Først i Canada, så i flere lande som Australien, Japan og Italien. Og i sidste uge kunne flere danskere så også vågne op til en Instagram profil, der så noget anderledes ud. Hvor der før stod x antal likes under dine billeder, står der nu “synes godt om fra x (en person) og andre”. HVIS du er en del af testgruppen, vil dine og andres samlede antal likes altså nu være skjult. Du kan i så fald stadig se, hvor mange likes dit opslag har fået, men det vil være skjult for alle andre.

Men husk, det er endnu ikke sikkert, at denne ændring bliver permanent. Det afhænger helt af, hvordan vi brugere tager imod ændringen, og herefter vil Instagram vurdere, hvad der skal ske. 

I USA har der været ramaskrig omkring denne nye (test)ændring, især blandt influencers eller andre med mange følgere og likes på Instagram. Og i sidste uge gav jeg interview til Journalisten om ulemperne ved skjulte likes, men derudover et par fordele også. Jeg kan dog se, at flere, der bruger Instagram professionelt som privatpersoner eller virksomheder, reagerer på (test)ændringen med mange bekymringer og opgivelse, og derfor synes jeg det er vigtigt at forklare dig, hvordan det ikke (kun) behøver at være en dårlig ting. Og hvad du kan gøre for at opnå de bedste resultater og fordele – også med skjulte likes.

5 fordele ved skjulte Instagram likes

1. Mindre pres! Den første muligheder er den helt åbenlyse, og Instagrams grund til at gøre det, nemlig at mindre fokus på likes kan skabe mindre pres på brugerne. Instagrams håb er, at mindre fokus på likes vil gøre plaformen til et mere (mentalt) sundt og sikkert sted at bruge sin tid. Mange er forfængelige ift. antal af likes, så en fordel er at det pres i højere grad forsvinder. 

2. DIALOG og samtale bliver vigtigere end nogensinde før. Det er den kontakt, du skaber med dine følgere, der bliver det essentielle og (i endnu højere grad) din valuta fremover, så hvis du allerede følger mine tips og tricks på dette område, vil du have et stort forspring. Ulempen ved at fjerne likes er hvis flere begynder at scrolle og ikke engagere sig i dine opslag. Så væn dig allerede nu til at engagere dine følgere på nye måder, hvis du ikke allerede er i gang. 

3. Autentisk indhold. Mindre fokus på likes og på “hvad der er populært”, kan give dig mulighed for og lyst til at udfolde dig mere kreativt. Måske du har haft en idé, du har haft lyst til at teste af længe, men har været i tvivl om modtagelsen? Eller måske du har brug for at teste noget forskelligt indhold af for at se, hvad der virker uden at skulle være bange for antal likes? Husk dog at selv om likes ikke er synligt (for alle), vil det stadig rent algoritme-mæssigt være det populære indhold, der kommer ud til flest mennesker. 

4. Ægte indflydelse. Når/hvis likes betyder mindre vil det også være lettere at spotte, hvilke profiler, der er falske. Du kan (desværre!) købe likes, men du kan ikke købe dig til ægte engagement, og derfor: hvis du som brand eller virksomhed HAR reel indflydelse, vil dette fortsætte – med eller uden likes! Og det leder mig til femte og sidste: 

5. Fokus på det (DATA) der betyder noget! Egentlig synes jeg, at likes betyder noget, for det er altid en god ting, når andre giver sig tid til at sende os positiv energi med et like. Men jeg har længe understreget, at vi ikke kun skal tale om likes og følgere. Der er mange andre parametre, som er mindst lige så vigtige at kigge på i sine indblik på Instagram. Rækkevidde, delinger og bogmærker for lige at nævne et par. Det er dejligt at få mange likes på et billede, men rykker det egentlig noget for dig? Får du udvidet dit netværk? Skaber du indhold, der betyder noget? Det er netop det, jeg synes flere skal fokusere på, og derfor det er så vigtigt for mig at rådgive andre i brugen af Instagram. 

Efterlad en kommentar