fbpx

Bliver likes fjernet på Instagram i 2020? Hvad sker der med Instagram shopping, billedredigering – og bryder video og IGTV endelig igennem? Og hvad med TikTok – bliver det den store konkurrent for platformen? Jeg har samlet 3 af de forudsigelser, som jeg synes, du bør kende til i 2020, herunder: 

1. VIDEO og IGTV

Ja, jeg ved det godt. Vi har snakket så læææænge om, at NU er det video, der virker, at video er det helt store osv. MEN det er faktisk ikke engang løgn. Mange konti har opnået langt større rækkevidde ved at dele en 3-10 sekunders lang video i stedet for et billede på deres Instagram feed. Ikke mindst fordi videoer ofte har stor sandsynlighed for at lande på “udforsk” (Instagrams explore feed.) Den store konkurrerende TikTok-bølge har gjort især unge vant til dagligt at dele musikvideoer online, og derfor vil vi også se mere “TikTok-indhold” på Instagram. (Som i øvrigt har lanceret et nyt værktøj (“Reels”) i stories, som skal konkurrere med TikTok, men som pt. kun er aktivt i Brasilien.)  

Derudover stiger rækkevidden på IGTV-videoer også støt, så det kan bestemt anbefales at kigge på dine indsatser på det område i 2020. 

2. E-commerce 

I 2019 eksperimenterede Instagram dels med muligheden for at shoppe direkte gennem appen, dels med at lave en decideret platform, hvor indholdsskabere kan komme i kontakt med brands, der er interesserede i sponsorerede samarbejder. Overordnet set tyder det på, at Instagram har øjnene skarpt rettet mod at blive en endnu mere konkurrencedygtig e-commerce platform i 2020. Og samtidig sørge for at skabe et univers, som indholdsskabere/influencers fortsat kan se en idé med. Det var den helt nye “creators”-funktion, som Instagram sidste år skabte til netop denne gruppe brugere, et meget tydeligt eksempel på. 

3. Det umiddelbare vinder mere frem! 

Instagram har i mange år mest inspireret os med (til tider overredigerede) billeder af smukke modeller, minimalistiske hjem og de perfekte sammensatte tallerkener med mad. Men nu og resten af året vinder det knapt så redigerede, det umiddelbare og anderledes indhold mere indpas. Det betyder ikke, at du ikke skal fokusere på din røde tråd og din visuelle stil, hvis du bruger Instagram professionelt, men det betyder at du i højere grad kan poste det indhold, som du selv finder inspirerende, skrue op for det ærlige og personlige indhold og fokusere endnu mere på den tekst, du skriver under dit Instagram billede – og stadig få en flot rækkevidde uden at dit billede ligner et, der kommer ud af Vogue. Det er dog vigtigere end nogensinde, at du finder dit brands unikke storytelling og tone of voice frem. 

Slut med likes?

Det bliver også i år, vi finder ud af, om det med at skjule likes er kommet for at blive. At man ikke kan se, hvor mange der samlet set har liket et Instagram-opslag bliver lige nu testet over hele verden og på flere Instagram konti herhjemme. Og udover Instagrams officielle forklaring om, at det skal mindske dårligt selvværd, ligger der i det også et håb om, at et mindre fokus på likes skal resultere i, at folk deler oftere og mere indhold på platformen, som de gjorde “i gamle dage”.

Hvad tænker du om de 3 Instagram trends? Og er du klar til et nyt spændende år med engagerende indhold?

Efterlad en kommentar